Ezen átalakításokat végeztem el az XPS2 notebookomon.

Hűtési módosítások

Alapos meggondolás után végül nekiveselkedtem és szétszedtem a notebookomat hogy valamicskét javítsak a hőelvezetésén.

Ventillátor módosítás North Bridge hűtőmódosítás CPU hűtőmódosítás GPU hűtőmódosítás Gépházfedél Kijelző Billentyűzet Gépház DIMM hűtőmódosítás

Ezek a fotók jól mutatják hogy mit láttam és mit is csináltam pontosan. Előbb a módosításaimat mutatom be, majd azt hogy hogyan szereltem újra össze a gépet, így visszafelé megnézve a képeket ezt akár szétszedési útmutatónak is lehet használni. proci és videokártya hőelvezető alátétei North bridge hőpasztamaradvány ledkábeltartó a prociventillátorról ledkábeltartó a videokártya ventillátoráról maradványok Összefoglalásként annyit már itt is mondhatok, meglepő, hogy milyen lazán voltak felrakva a hűtőelemek (alig vagy nem egyenletesen bekenve hővezető pasztával!).

Ügyködésem után ezen alkatrészek megmaradtak feleslegnek, de azért addig megőrzöm őket amíg tart a garancia, mert így bármikor vissza tudom állítani az eredeti állapotot ha mégis csak szervizbe kéne küldenem a laptopot...

Feszültségcsökkentés

A RightMark CPU Clock Utility (RMClock) program segítségével sikerült stabilan levinnem normál/hálózatos üzemmódban a processzor feszültségét az alapértelmezett 1.356V-ról 1.116V-ra. Ezáltal a cpu kb. 30%-kal kevesebb hőt termel és 20%-kal kevesebbet is fogyaszt, mindezt pedig mindenféle teljesítménycsökkentés vagy rizikó nélkül értem el!

Ezen szoftveres feszültségcsökkentést valóban csak ajánlani tudom, hiszen pont a hordozható számítógépek esetén jelenthet nagyon sokat egy hűvösebb és kisebb energiaigényű processzor. Aksis üzemmódban egyébként 800MHz-t és 0.7V-t állítottam be, de szerintem a BIOS alapbeállítása is ez volt.

Particionálás

A merevlemezt egyetlen hatalmas partícióval szállították. Én azonban több operációs rendszert is használni szeretnék, valamint jobban szeretem szétválasztani az adataimat és a programokat, ezért a 60GB-os vinyómat a következőképp újra particionáltam (a partíciókat ebben a sorrendben hoztam létre): Első lépésként még a gyárilag feltelepített XP alól kézzel létrehoztam az összes partíciót. Egész pontosan a WinHex programmal magam módosítottam a partíciós táblát, mivel az XP csak teljes cilinderekre igazítva tud partícionálni (így minden partíciós tábla után vagy a lemez végén kihasználatlan szektorokat hagy meg), és minden logikai partícióhoz is külön kibővített partíciót hoz létre.

Csak így tudtam a merevlemezem mind a 117210241 szektorát teljesen kihasználni: a 0-ás szektorba telepítettem a saját MBR rendszerbetöltő programomat, majd átírtam az XP partíció kezdetét az 1-es szektorra és beállítottam neki a kívánt méretet (ezek után persze újra kellett telepítenem az XP-t, de ezt úgyis mindenképp meg akartam tenni). Majd a másik két elsődleges partíció adatait állítottam be, az összes maradék szektort pedig az egyetlen kibővített partícióhoz rendeltem. A kibővített partíciós táblában mind a 4 partícióbejegyzést kihasználtam a 4 logikai partícióm számára, persze itt is az első szektortól kezdve egészen a vinyó utolsó szektoráig az összes helyet felhasználtam.

XP tuning

Mindig is zavart a rengeteg felesleges program amit egy komplett rendszerre előre feltelepítenek, szerintem ez csak a lámáknak való... Én azonban profi vagyok, és inkább saját magam telepítek, de csakis azt amire tényleg szükségem van. Mivel a partíciókat megváltoztattam, ezért az újratelepítést úgyis el kellett végeznem. Régebben csak problémáim voltak az ACPI-val, ezért az XP-t ACPI nélkül (azaz a standard PC HAL-lel) telepítettem. Hordozható számítógépek esetén ez ugye nem egy fényes ötlet, mert így igencsak korlátozva lesznek az energiaspórolási funkciók, sőt most az XP például nem hajlandó magától kikapcsolni a gépet (mert a BIOS az sajna nem támogatja az APM-et), de nekem így is jó, mert megvannak az energiakezelés vezérléséhez szükséges segédprogramjaim. Így legalább az XP kevesebb erőforrást eszik, lásd pl. az IRQ kiosztásomat. De hogy az ütközések feloldására miért nem kerülnek kiosztásra a 3-6 IRQ-k is, vagy legalább miért nem lehet ezt kézzel beállítani, az még nekem is rejtély. Mert ezek pont jól jönnének az USB2 vezérlőnek, a hangkártyának, a gigabites hálókártyának és a videokártyának, így ezen gyors kártyáknak saját osztatlan megszakításuk lehetne.

A telepítés után kikapcsoltam a virtuális memóriát, szerintem 2GB RAM esetén erre már nincs szükség. Ezután letiltottam az összes felesleges szolgáltatást, most már csak a következők indulhatnak automatikusan:

Az összes többi szolgáltatást letiltottam! Ezzel a beállítással játék vagy munka közben (azaz az esetek 90%-ában) szinte sosincs gondom, de ha bármi más szolgáltatás kell ezeken kívül (pl. fájlmegosztás stb.), akkor azt inkább kézzel indítom el. Elismerem, ez talán igen drasztikus beállításnak tűnik, de én legalább mindig pontosan tudom hogyha valami extra dolgot akarok csinálni, akkor milyen szolgáltatást is kell ahhoz elindítanom, és így tudtomon kívül nem fog semmiféle felesleges szolgáltatás a háttérben futkosni. Érdemes ezt a redukált állapotot az alapértelmezett állapottal összehasonlítani, hogy ott mennyi minden felesleges dolog is fut a háttérben.

Végül több rendszer- / registry optimalizáló segédprogramot is lefuttattam hogy a lehető legtöbbet hozzam ki a notebookomból.

FanGUI portolás

Portoltam a már jól ismert I8KFanGUI ventillátorvezérlő programot XPS2-re: XPS2FanGUI képernyőfotó (nagyobb kép: 12.27KB) Telepítés: A nagyobb képen a portolt program egy képernyőfotója látható, miután lefuttattam egy alapértelmezett 3DMark05 tesztet (a hőmérsékletdiagram mintavételi ideje 10s volt). Az általam használt normál hőszabályzási profil küszöbértékeit pedig a jobb oldali képről lehet leolvasni. Amint látható engem nem zavar túlságosan ha a ventillátorok gyorsan (azaz hangosabban) pörögnek, számomra ugyanis a megfelelő hűtés biztosítása sokkal fontosabb!

Aktuális hardverkonfigurációmról és teszteredményeimről itt bővebben lehet olvasni.